Megatrend: New England IPA

Reads 3715 • Replies 32 • Started Wednesday, November 16, 2016 9:37:48 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 21:37 Wed 11/16/2016

Vil gerne høre hvad I andre siger til den i mine øjne ’nye’ tendens med frugtjuice-agtige IPA’er uden væsentlig bitterhed i eftersmagen. For mig at se er stilen så ’drikbar’ og tilgængelig, at enhver førende ølbar bør have mindst en hane tilgængelig til enhver tid, men det kan meget vel være en idiosynkratisk præference - jeg må i hvert fald konstatere, at jeg giver hver eneste NE IPA 4+ på RateBeer og ikke vil tøve med at anbefale den til andre.

Det er jo ikke ligefrem noget nyt, at den brede IPA-genre afføder en snævrere, innovativ kategori i stil med Black IPA, White IPA og Session IPA men med NE IPA oplever jeg, at genren virkelig revitaliseres med en bredere appel, som man uden blusel kan anbefale til sine ølentusiastiske newbie-venner...

Hvordan ser I andre erfarne og måske mere kyniske ratere på denne ’nye’ stil?

FWIW den slags øl, jeg tænker på er i stil med følgende:
- Alchemist Heady Topper
- HF IPA’er
- Ebeltoft Wildflower
- BRUS Nørrebrus Brygbrus
- Alefarm Kindred Spirit
- Stigberget GBG Beer Week
osv osv?

 
nuplastikk
beers 9915 º places 73 º 07:30 Thu 11/17/2016

I really hate the term New England IPA. Modern hop varietals and big dry hop bills are not geographically specific.

 
phredrik
beers 1024 º places 31 º 11:45 Fri 11/18/2016

Originally posted by nuplastikk
I really hate the term New England IPA. Modern hop varietals and big dry hop bills are not geographically specific.

If you look at it that way, it isn’t too geographically bound. But as far as I understand, it has been more common in the New England area than other regions to combine the big dry hop bills, modern hop varietals and heavy amounts of especially oats with the so-called Conan-yeast, which stems from the Vermont Pub & Brewery, where John Kimmich of The Alchemist was brewing before opening The Alchemist.

It seems at least, that to many brewers, English Ale yeast has been an absolute no-go, when it comes to making heavily hop forward IPA’s and DIPA’s, so that’s kind of the biggest new thing with the NE IPAs - ester-heavy yeast strains, and dry-hopping several times during fermentation

And the term New England IPA, as I understand it, is mostly named that because there was a lot of breweries making IPA’s in the same style, that were all pretty different from, say, classic American West Coast IPA’s.

Call it what you will. As long as it tasted good, I don’t care

 
brnandersen
beers 6879 º places 222 º 15:31 Fri 11/18/2016

Apropos: Stigbergets GBG et udsolgt på Fermentoren. Er der andre steder, hvor jeg kan finde den i København? Helst på fad...

 
yespr
beers 55623 º places 43 º 18:35 Fri 11/18/2016

Originally posted by brnandersen
Apropos: Stigbergets GBG et udsolgt på Fermentoren. Er der andre steder, hvor jeg kan finde den i København? Helst på fad...


Efter hvad jeg kan se på facebook er den på Søernes Ølbar

 
brnandersen
beers 6879 º places 222 º 20:14 Fri 11/18/2016

Originally posted by yespr
Originally posted by brnandersen
Apropos: Stigbergets GBG et udsolgt på Fermentoren. Er der andre steder, hvor jeg kan finde den i København? Helst på fad...


Efter hvad jeg kan se på facebook er den på Søernes Ølbar

Tak, Jesper. Skal definitivt forbi Søernes snarest... 😃

 
fiulijn
beers 28381 º places 745 º 00:56 Sat 11/19/2016

I don’t care if they call it New England or Costa Rica, but in the last 9 months almost every IPA brewed in BC is like those, and what annoys me is that they are ugly murky, and on the palate they are very unclean, because of the oats, or, as many like to cheat, because of added flour.

 
Christian
beers 17390 º places 278 º 22:44 Sat 11/19/2016

Stigbergets er min favorit so far. Ud over at være skidegrim og dufte som en drøm, så har den også nogle IPA-egenskaber som grapefrugt og fyrenåle i smagen, og lidt bitterhed i eftersmagen. Sådan nogle elementer gør gamle humlehoveder glade.

 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 10:44 Thu 11/24/2016

Tak for tilbagemeldingerne. Godt at se jeg ikke er den eneste, der har ladet sig ’forføre’. Er i øvrigt enig med kritikken af terminologien; som selvfølgelig er inspireret af west coast IPA, men næppe lader sig oversætte retfærdigt eller hensigtsmæssigt over for almindelige, glade ølnydere. Personligt synes jeg, at Juicy IPA kunne være mere betegnende, men "idéen" er hermed videregivet til kommerciel navngivning :-)

I forhold til interessen for Stigbergets GBG har jeg indtryk af, at arvtageren er ’Amazing Haze’, som pt. kan anskaffes i Systembolaget i 33 cl flasker for godt 30 SEK.

Har i øvrigt bemørket, at Wildflower Christmas er på hos Taphouse og Bad Seed / Alefarm har lanceret Avalanche DIPA i Himmeriget. Førstnævnte havde i mine øjne lige nok bitterhed til at være en mere klassisk west coast IPA måske baseret på US-05(?). Sidstnævnte har jeg ikke smagt endnu, men kunne godt være kandidat til genren, hvis beskrivelsrn står til troende. For mig er det meget et spørgsmål om øllen er ’hop forward’ eller ’fruity hop forward’ dvs med nedtonet bitterhed uden at give køb på moderne humlers noter af tropisk frugt.

Jeg har selv en hjemmebrygget IPA baseret på Citra og Nelson Sauvin samt ikke mindst afkalket vand, London III gær undervejs og den synes virkelig at have et fint element af frugtjuice (og uklarhed), så stilen synes at være opnåelig selv for amatør-entusiaster.

I må meget gerne tippe mig og evt. andre interesserede, hvis I spotter nye øl på den danske ølscene, som efter jeres opfattelse er af typen NE / Juicy IPA!

 
brnandersen
beers 6879 º places 222 º 10:47 Tue 11/29/2016

Amager the Bastard Princess er af denne stil, og er ude nu på fad i København. Den er god, dog uden at man falder ned af stolen...

 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 12:16 Tue 11/29/2016

Originally posted by brnandersen
Amager the Bastard Princess er af denne stil, og er ude nu på fad i København. Den er god, dog uden at man falder ned af stolen...

Tak for headsup! Regner selv med at besøge Kompasset i morgen ved 17-tiden. Håber der er noget tilbage... ;-)