Megatrend: New England IPA

Reads 3714 • Replies 32 • Started Wednesday, November 16, 2016 9:37:48 PM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
joergen
beers 41505 º places 2 º 10:28 Wed 12/28/2016

Alefarm Fir på himmeriget. Tappet i dag.

 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 13:59 Wed 12/28/2016

Tak for tippet, Jørgen! Jeg rykker ud i håbet om, at der må være lidt tilbage i morgen :-)

Jeg gad i øvrigt godt vide, hvad der er typiske (tør)humlemængder i de geniale NE IPA’er, vi bliver forkælet med i Kbh for tiden. Nu har jeg lavet to batches af mit eget bud på stilarten, og de synes begge to at være lidt næsesvage sammenlignet med forbillederne, selv om jeg har optrappet og brugt omkring 170g humle til tørhumlingen af hen ved 20 liter øl og en tilsvarende mængde under brygningen..

Måske det er fordi, jeg bruger 1318 gær og ikke Conan/Vermont?

 
phredrik
beers 1024 º places 31 º 05:26 Thu 12/29/2016

Originally posted by humlelala
Tak for tippet, Jørgen! Jeg rykker ud i håbet om, at der må være lidt tilbage i morgen :-)

Jeg gad i øvrigt godt vide, hvad der er typiske (tør)humlemængder i de geniale NE IPA’er, vi bliver forkælet med i Kbh for tiden. Nu har jeg lavet to batches af mit eget bud på stilarten, og de synes begge to at være lidt næsesvage sammenlignet med forbillederne, selv om jeg har optrappet og brugt omkring 170g humle til tørhumlingen af hen ved 20 liter øl og en tilsvarende mængde under brygningen..

Måske det er fordi, jeg bruger 1318 gær og ikke Conan/Vermont?

En af klassikerne inden for stilen, Tree House Julius, skriver:

Bursting with 3.5lbs / BBL of pungent American hops, Julius is loaded with notes of passionfruit, mango, and citrus. A soft, pillowy mouthfeel and rounded bitterness makes Julius very, very easy to drink. You’ve been warned.

3.5 lbs/BBL er 1,6 kg/117 L øl - eller ca. 13 gr/L. Du har brugt 8.5 gr/L i både kogning og tørhumle, så det er jo en højere mængde sammenlagt.

Jeg tror det er et spørgsmål om det samme som ejendomsmægleren sige om beliggenhed, bare med proces. Proces, proces og proces..

 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 06:56 Thu 12/29/2016

Thumbs up for dine indsigtsfulde bidrag i begge mine tråde, phredrik. Det er meget værdsat!

Jeg vil forfølge din proces-hypotese ved brygning af næste batch. Har allerede foretaget et par procesændringer fra batch #1 - #2 og det ser ud til at have gjort næsen mere ferskenjuice-agtig men endnu ikke helt så langt, som jeg godt kunne tænke mig det.

Bonusinfo: Tak i øvrigt til dem, der har gjort opmærksom på, at man nu kan købe Stigbergets Gbg Beer Week og Amazing Haze i 33 cl-flasker til 40 kr. fra Kihoskh og givetvis også andre bottleshops i København.

 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 12:48 Thu 12/29/2016

En lille update: Der er stadig Alefarm Fir tilbage på Himmeriget, men vurderingen er, at man løber tør inden for relativt kort tid. Til gengæld har man lige sat Stigbergets GBG Beer Week på. En side by side-sammenligning viser, at Stigberget er overraskende mere syrlig i såvel aroma som smag. Jeg fornemmede ikke syrligheden, da jeg sidst smagte GBG Beer Week på Fermentoren. Her var den primære association ferskenjuice, men side-by-side sammenligninger giver gode muligheder for at kalibrere det elendige måleinstrument, som udgøres af min gane og (opstopper)næse... Til gengæld har GBG Beer Week moderat pænere gardiner..

 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 13:08 Thu 1/19/2017

Stigbergets GBG Beer Week (og Alefarm Soft-spoken) på Bootleggers...

 
humlelala
beers 1377 º places 89 º 06:29 Sun 1/22/2017

Amager Bastard Princess på Taphouse og BRUS / Cloudwater Juice Brothers hos Fermentoren, Ørsted og Søernes...

 
Desverger
beers 29487 º places 393 º 07:47 Sun 1/22/2017

Stigbergets GBG Beer Week også på fad på den nye bar Inferno (Frederiksberg)

 
Desverger
beers 29487 º places 393 º 12:45 Sat 2/4/2017

Ebeltoft - Skunk Jam nu på fadøl på Fermentoren (CPH) den smager godt (imho) :)

 
brnandersen
beers 6879 º places 222 º 09:26 Sun 2/26/2017

Er denne tråd død? Stigbergets Amazing Haze på Kihoskhs nye ølbar Rbabarrab. Fremragende NE IPA...