Moersleutel stopt met IPAs

Reads 2190 • Replies 19 • Started Monday, August 14, 2017 8:50:42 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
caesar
beers 7642 º places 411 º 08:50 Mon 8/14/2017

Kijk, ondanks dat mensen er dus lyrisch over zijn, nemen ze mijn kritiek ter harte. :P Dat hun IPAs simpelweg zeer matig zijn. En dat vinden ze dus zelf blijkbaar ook. Want ze stoppen voorlopig met het uitbrengen van nieuwe IPAs en in plaats daarvan gaan ze sleutelen aan hun IPA recepten, totdat ze wel iets hebben waar ze tevreden over zijn.

Ergens wel jammer dat ik dan net de Game On en Level Up heb besteld.

Maar goed: positief of negatief nieuws? Wat vinden we hiervan? :-)


Om onze India Pale Ales naar een hoger niveau te schoppen, hebben wij de nieuwe serie HOPTIMIZED in het leven geroepen. Ons doel? Het brouwen van de beste DIPA mogelijk. Hoe we dat doen? BEER ENGINEREN. Deze reeks bieren bestaat uit kleine batches en is, wegens kwaliteitsoverwegingen, voorlopig exclusief te verkrijgen van tap. Hoptimized #1 is vanaf nu verkrijgbaar bij:
Chaplin’s Pub - Groningen
Naast deze reeks brouwen wij voorlopig geen IPA’s totdat we een eindresultaat hebben waar wij trots op zijn.
Meer verkrijgbaarheid volgt later.
Heb je een opmerking of een verbeterpunt over het bier? Zeg het ons, zodat je later beter bier kunt drinken!

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 08:55 Mon 8/14/2017

Alle brouwers zijn overigens welkom voor gratis advies bij de Grote Caesar. Mijn gratis tip voor de NH brouwerij en Louis Loyal: helemaal stoppen met brouwen :P

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 08:57 Mon 8/14/2017

Ik vind het goed dat ze wel aan hun kwaliteit werken, daar zouden heel veel brouwerijen nog iets van kunnen leren! Mijn tips:

- Geen nagisting op fles
- Geen houdbaarheidsdatum van verder dan een half jaar in de toekomst
- Alleen IPA’s verkopen aan winkels waar ze in de koeling staan (of ten minste niet in de zon) en die stoppen met de verkoop als het bier niet meer vers is
- En inderdaad zoveel mogelijk op fust in lokale horeca of in growlers

Die US IPA’s zijn echt niet alleen beter omdat ze daar beter kunnen brouwen, maar ook omdat ze daar niet op een achterlijke manier omspringen met bier.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 09:03 Mon 8/14/2017

Originally posted by caesar
Alle brouwers zijn overigens welkom voor gratis advies bij de Grote Caesar. Mijn gratis tip voor de NH brouwerij en Louis Loyal: helemaal stoppen met brouwen :P


Louis Loyal wordt toch gebrouwen bij NH? In ieder geval samen met Berging en Boelens de meest smerige IPA die ik ooit op heb. In dat opzicht hoeft de Moersleutel zich echt niet te schamen voor een bier wat een keer wat te bitter uitvalt of zo, en ze krijgen ook behoorlijke hoge ratings als ik zo even kijk.

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 09:04 Mon 8/14/2017

Nou, dat zijn m.i. niet de enige problemen. Veel NL brouwers beheersen de basis van de IPA niet. Naast een fatsoenlijk recept, moeten ze eens beginnen met koeler vergisten (hoofdvergisting op 19 a 20 graden ipv de gebruikelijke 22 tot 26 graden). En voordat het de fles in gaat goed centrifugeren of filteren. Met mijn homebrew zette ik het bier na de drooghop 2x over naar een verse fles en liet het de tweede keer ook koel ’lageren’, alvorens te bottelen. Alles om de kleine hopdeeltjes en eiwitten extra te laten uitzakken.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 09:19 Mon 8/14/2017

Ja goed brouwen spreek wel voor zich, maar daar heb ik niet zoveel ervaring mee zelf. Denk alleen dat dat filteren voor die hippe hazy IPA’s nou juist niet de bedoeling is?

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 09:22 Mon 8/14/2017

Originally posted by Maakun
Denk alleen dat dat filteren voor die hippe hazy IPA’s nou juist niet de bedoeling is?


Daar moet dus ook gewoon acuut mee gestopt worden, want het slaat nergens op.

 
MonsterMagnet
beers 1955 º places 15 º 09:37 Mon 8/14/2017

Goed dat ze dit doen, alleen omdat ze het zelf nodig vinden. Dat zou reden genoeg moeten zijn, maar er zijn maar weinig brouwers die dat durven, zeker als hun bieren zo goed ontvangen worden.

Ik ben zelf best (wisselend) positief over hun ipa’s, ik vind ze alleen veel te duur. 5 euro voor een NL ipa vind ik erg veel, en dat staat niet in verhouding met de kwaliteit.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 10:47 Mon 8/14/2017

Originally posted by caesar
Originally posted by Maakun
Denk alleen dat dat filteren voor die hippe hazy IPA’s nou juist niet de bedoeling is?


Daar moet dus ook gewoon acuut mee gestopt worden, want het slaat nergens op.


Dit dus idd.

En verder is dikke Benzai ook beschikbaar voor IIPA advies, want als we het alleen aan de grote Caesar overlaten worden het allemaal session IPA’s ;)

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 11:11 Mon 8/14/2017

Ik vind het overigens een hele goede beslissing van ze. Ik vond hun IIPA’s wel zeer nice, maar de gewone en session IPA’s vielen idd qua niveau, voornamelijk dankzij het door hen zeld in korte tijd reeds gecreëerde verwachtingspatroon, lager uit dan gehoopt.

 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 12:11 Mon 8/14/2017

Nou ’t is weer Statler & Waldorf tijd hoor...en misschien is dat wel de reden dat ze stoppen. Maarre, stoppen? Ze komen met een nieuwe serie, dus dat betekent een serie nieuwe ticks!

Ik heb overigens geen enkel probleem met hazy IPA’s, de goede daartussen vind ik zelfs f***ing lekker - bovendien ik herinner mij een recente "tamelijk positieve" Cloudwater rating van de grote Caesar - of dronken jullie rechtstreeks uit blik? Misschien zijn die Moersleutel IPA’s nog niet van dat niveau, ze kunnen wat mij betreft zeker in de schaduw ervan staan.