70 ratings op één dag?

Reads 3130 • Replies 22 • Started Saturday, July 15, 2017 5:17:43 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
mutz
beers 1715 º 05:17 Sat 7/15/2017

Hallo,

Ik ga toch even de vraag stellen die me al langer bezighoudt. Hoe kan het dat bepaalde raters gewoon 20 -30 bieren PER DAG raten? Bij bijvoorbeeld de toprater van ratebeer fonefan tel ik op 11 juli 2017 iets van 70 ( ongeveer, ik was de tel kwijt ;-)) ratings. Hoe kan dat? Is dat een alcoholist met heel veel geld en tijd, of is die zijn database van de afgelopen 60 jaar aan het bijwerken? Ik vind het eigenlijk niet normaal.

 
kraddel
beers 10779 º places 386 º 05:46 Sat 7/15/2017

Verschillende redenen maken 1 resultaat.

- Kleine proevertjes ( je drinkt meestal geen vol glas !)
- Tastings ( = veel delen = grote aantalen proeven )
- ervaring ( of alcoholtollerantie kweken ) zijn van belang voor zowel alchoholtolerantie, en ook je smakenpallet leren kennen en begrijpen. idereen heeft ’pallet fatigue’ ook Fonefan ! maar je kan er na een tijd beter mee om en zal de grootste smaakverschillen wel blijven differentiëren.
- Backlogs. Fonefan bijvoorbeeld heeft geloof ik 1-2 K aan bieren backlog. Dit bouwt op met tastings ( bijvoorbeeld 70 bieren geproeft ) . Als je dan eens een dag niets zou proeven, betekend dit nog steeds dat je 2 dagen 35 bieren kan toevoegen.


De discutie over grootte van porties en smaakvermoeidheid en al die dingen is al té vaak gebeurt. Als je niet akkoord bent met hoe de topraters het doen, is dat je goeie recht. Blijf gewoon raten op de manier de jou het beste uitkomt, en ’live and let live’

 
tricksta_p
beers 12156 º places 413 º 06:18 Sat 7/15/2017

Originally posted by mutz
Hoe kan dat?


Jij kunt dat ook als je op een bierfestival elk proefglaasje met vier andere personen deelt.
Persoonlijk neem ik dat soort ’sample ratings’ met een grote korrel zout.

 
mutz
beers 1715 º 06:51 Sat 7/15/2017

OK, bedankt voor jullie reacties. Ik ben weer wat wijzer.

@ Kraddel : live and let live inderdaad. Ik heb er ook geen moeite mee hoe iedereen rate maar vroeg me gewoon af hoe sommige raters in godsnaam aan vele tientallen ( of meer) ratings per week komen.

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 07:54 Sat 7/15/2017

Originally posted by tricksta_p
Originally posted by mutz
Hoe kan dat?


Jij kunt dat ook als je op een bierfestival elk proefglaasje met vier andere personen deelt.
Persoonlijk neem ik dat soort ’sample ratings’ met een grote korrel zout.


Yep, dit. Ik neem zelfs mijn eigen ratings/ticks van festivals met een grote korrel zout. Toch verbaast het me ergens wel, dat in 9 vd 10 gevallen ik bij een rerate (en dan een volle fles op de bank), weinig of niets verander aan de smaaknotities. Qua beleving kan er wel een groter verschil zijn. Daarom zitten al die ratings vd yesprs en fonefans van deze wereld wel erg vaak tussen de 3.0 en 3.8.

 
kraddel
beers 10779 º places 386 º 11:30 Sat 7/15/2017

Originally posted by caesar
Originally posted by tricksta_p
Originally posted by mutz
Hoe kan dat?


Jij kunt dat ook als je op een bierfestival elk proefglaasje met vier andere personen deelt.
Persoonlijk neem ik dat soort ’sample ratings’ met een grote korrel zout.


Yep, dit. Ik neem zelfs mijn eigen ratings/ticks van festivals met een grote korrel zout. Toch verbaast het me ergens wel, dat in 9 vd 10 gevallen ik bij een rerate (en dan een volle fles op de bank), weinig of niets verander aan de smaaknotities. Qua beleving kan er wel een groter verschil zijn. Daarom zitten al die ratings vd yesprs en fonefans van deze wereld wel erg vaak tussen de 3.0 en 3.8.



True that ! Meestal re-drink ik iets zonder te beseffen dat ik het al had gerate. Vaak heb ik de exact zelfde score, some 0.1 af. Heel zelden scheelt het meer.

Maar inderdaad , ik rate ook met beperkte cijfers. 3,5 is een gemiddeld bier voor mij ,dus de getallen die ik geef aan ’ok-bieren’ situeren zich meer daarrond. En extremiteiten vind je nu eenmaal minder frequent x)

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 11:47 Sat 7/15/2017

Benzai zit niet altijd tussen de 3.0-3.8 maja, dat is ook gewoon een asociale lul

 
mutz
beers 1715 º 11:56 Sat 7/15/2017

Ik heb meestal wel verschil tussen festival ratings en re-ratings thuis. Dit heeft er volgens mij mee te maken dat de bieren op festivals vaak te koud getapt/geschonken worden. Aangezien zo’n proefglaasje snel leeg is krijgen smaak en geur niet voldoende tijd om zich volledig te ontplooien. Plus dat ik op een festival meestal met iemand aan het praten ben en het glas al leeg heb voordat ik zinnige aantekeningen heb gemaakt. Ook is het vaker dat zo’n proefglaasje nog wel OK smaakt, maar als je dan thuis ofzo een hele fles drinkt dat het toch wat minder interessant wordt naarmate de bodem van het glas in zicht komt.

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 14:16 Sat 7/15/2017

Tja, je kunt hier verschillend over denken. En weet je wat? Ik heb hier een mening over :P

1. Te koud geschonken: not my problem, fout van festival directeuren of van brouwers zelf. Als het van eerste het geval is moet de brouwer er maar iets van zeggen. Als hij zijn bier zo verkoopt, dan rate ik het zo. Klaar.

2. Proefglaasje snel leeg: nou dat vind ik wel meevallen, ik vind de proefglaasjes meestal te vol zitten, moet vaak de helft weggooien. Ligt er ook aan dat de helft van de bieren niet te drinken is vaak...

3. Praten? Daar doe ik niet aan, althans, alleen wat hij/zij van het bier vindt. De rest doen we wel in de trein terug. Ticken godverdomme!!! -- Disclaimer: ik ben gestopt met ticken sinds 1-1-2017, kijk maar in de ROTY, sta ik bij lange na niet in :P

4. VOORDAT je aantekeningen hebt gemaakt??? In vervolg op punt 3 heb ik met niemand zinnig gepraat voordat ik aantekeningen heb gemaakt! Maja, ik ben dan ook een asociale lul.

5. Dat het proefglaasje op festival thuis van fles volstrekt afwijkt? Nee, dat heb ik ook niet vaak. Soms wel, maar dat is echt een uitzondering. Ik zet het overigens altijd bij mijn rating als ik een bier opnieuw op heb en totaal anders beoordeel. Soms ook bij een nieuwe beoordeling maar zonder aanpassing van scores, maar wel met toevoeging van commentaar.

Anyway, bottom line is, Benzai is een asociale lul, daar is iedereen het wel over eens

 
Benzai
beers 20020 º places 321 º 14:17 Sat 7/15/2017

Ik deed er trouwens vorig jaar bij Borefts ook iets van 150 ofzo dus 70 is apoc! ;)

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 14:32 Sat 7/15/2017

Benzai, niet dronken posten. Ik weet wat je gezopen hebt vandaag :-P