De Saison van vroeger

Reads 1622 • Replies 24 • Started Thursday, June 22, 2017 7:00:11 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 07:00 Thu 6/22/2017

Als je aan een Saison denkt die het meeste in de buurt komt van de Saisons die vroeger in Henegouwen aan de hardwerkende landarbeiders werd geschonken, aan welke Saison denk je dan?

Op een een of andere manier kom ik altijd weer terug bij Saison Dupont.
Misschien omdat ze uit de streek komen, al lang bestaan en erg goeie Saisons maken...
Maar ze zijn niet rond de 2% a 3 % zoals dat vroeger was...

Welke Saison is voor jou de Saison van vroeger?

 
MarcoDL
beers 9662 º places 213 º 07:12 Thu 6/22/2017

Voor mij ook vooral Dupont. En in iets mindere mate dat Glazen Toren spul, al vind ik die Van der Steen een irritante kerel.

 
PotjeBier
beers 4514 º places 13 º 07:32 Thu 6/22/2017

In de jaren 80 dronk opa Bier nog wel eens Saison Regal (van Du Bocq), die vooral met wat leeftijd behoorlijk droog was. Verdere Belgische saisons (van Lefebvre, De Silly enz.) waren meestal wat zoetig en wat fruitig/zurig.
Saison Dupont is wel de standaard wat mij betreft.

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 07:34 Thu 6/22/2017

Hill Farmstead natuurlijk :-)

 
Borresteijn
beers 11337 º places 404 º 07:40 Thu 6/22/2017

Geen idee hoe dat in Henegouwen was, daar was ik niet bij, maar als ik aan een klassieke saison denk, denk ik aan Dupont, Orval (jawel), Ranke Saison de Dottignies, Jandrain-Jeandrenouille IV Saison

Droog, hooi/stro, licht citroen, soms een beetje funky.
Zeker niet met die zoete kruidige gist die tegenwoordig zo vaak gebruikt wordt en alles naar venkel en korianderzaad laat smaken.

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 07:41 Thu 6/22/2017

Originally posted by Maakun
Hill Farmstead natuurlijk :-)

Dat was de volgende stap die ik wou zetten, wat vinden jullie van de (hype rondom/gehypte) Amerikaanse Saisons?

HF brouwt mooi bier maar ik heb nog geen Saison gehad waarvan ik dacht, ja dit is het...
Amerikaans werkt natuurlijk ook niet echt mee, maar toch mag dat geen rol spelen, tegenwoordig!

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 07:42 Thu 6/22/2017

Originally posted by Borresteijn
Geen idee hoe dat in Henegouwen was, daar was ik niet bij, maar als ik aan een klassieke saison denk, denk ik aan Dupont, Orval (jawel), Ranke Saison de Dottignies, Jandrain-Jeandrenouille IV Saison

Droog, hooi/stro, licht citroen, soms een beetje funky.
Zeker niet met die zoete kruidige gist die tegenwoordig zo vaak gebruikt wordt en alles naar venkel en korianderzaad laat smaken.

Dat is ook een beetje de insteek van deze vraag, wat denk jij dat de Saison van vroeger was en welke brouwerij/welk bier er het dichtst bij in de buurt komt...

Ranke moest ik ook aan denken...

In NL zijn er aardig wat brouwers bezig Saisons op de markt te zetten. Moet zeggen dat ik blij ben af en toe verrast te mogen worden...

 
caesar
beers 7642 º places 411 º 07:47 Thu 6/22/2017

Originally posted by Borresteijnvenkel en korianderzaad laat smaken.


Dat is het ja! Dat had ik gisteren ook in een Buxton Belgian IPA. Totaal geen combi met Amerikaanse hoppen, irriteert me mateloos.

Back on-topic, qua saison van vroeger: ligt er idd aan hoever je terug wil gaan. Want die saisons van 2 a 3 % die bestaan simpelweg niet meer. De huidige saisons zijn allemaal van ver ver ver na die tijd. Net als de 8+ % alcoholbommen. Tripel Karmeliet bv (een guilty pleasure van mij), die koketteert met een recept uit 1600zoveel, is simpelweg een creatie van de jaren ’80. Maar dat terzijde. Ik denk dat je momenteel het dichtste in de buurt komt met een Saison Pipaix of een Fantome; bieren gebrouwen op een boerderij, en zelfs de brouwer weet niet precies wat er uit komt.

 
Countbeer
beers 6586 º places 259 º 08:02 Thu 6/22/2017

Originally posted by caesar
Ik denk dat je momenteel het dichtste in de buurt komt met een Saison Pipaix of een Fantome; bieren gebrouwen op een boerderij, en zelfs de brouwer weet niet precies wat er uit komt.


Das een goeie, I like that!

 
Maakun
beers 10309 º places 319 º 08:07 Thu 6/22/2017

Ik vind Fantome nou juist geen echte typische saison, bijna al zijn bieren zijn "8%" (als het niet meer is) en erg zoet. Als het half zo licht was misschien wel...

 
JorisPPattyn
admin
beers 14423 º places 95 º 09:06 Thu 6/22/2017

De "saison" die het dichtst bij de historische saisons komt? Dupont biolégère. En Dupont is eigenlijk allerminst de standaard, want hun water was zowat het enige dat ijzervrij was. Alle andere saisons stonden stijf van het ijzeroxide. Régal was veel te sterk en te zoet, zeker sinds hij van bij du Bocq kwam (daarvoor van Centrale in Marbaix-la-Tour, maar die kan ik mij nauwelijks herinneren)