Hva prioriteres?

Reads 2510 • Replies 14 • Started Friday, September 22, 2017 3:04:10 AM CT

The forums you're viewing are the static, archived version. You won't be able to post or reply here.
Our new, modern forums are here:
RateBeer Forums

Thread Frozen
 
Beer5000
beers 10672 º places 284 º 03:04 Fri 9/22/2017

Få eller ingen kan vel på ramme alvor ha ambisjoner om å smake alt som finnes av øl for tiden. Det er så mye å velge mellom på butikk, pol og pub at hensyn til tid, penger og lever gjør vel at de fleste av oss må prioritere. Dersom man ser bort fra ølmakinger og festivaler hvor det er mulig å feie overfladisk over det meste, så kunne det vært gøy å høre hva de som er aktive på RB prioriterer for tiden når man handler inn øl i butikk eller tar en tur på puben. "Samler" man på alt som er norsk fordi det er norsk eller er det spesielle bryggerier, land, stiler eller helt andre kriterier?

 
Rasmus40
beers 35031 º places 722 º 03:13 Fri 9/22/2017

Originally posted by Beer5000
Få eller ingen kan vel på ramme alvor ha ambisjoner om å smake alt som finnes av øl for tiden. Det er så mye å velge mellom på butikk, pol og pub at hensyn til tid, penger og lever gjør vel at de fleste av oss må prioritere. Dersom man ser bort fra ølmakinger og festivaler hvor det er mulig å feie overfladisk over det meste, så kunne det vært gøy å høre hva de som er aktive på RB prioriterer for tiden når man handler inn øl i butikk eller tar en tur på puben. "Samler" man på alt som er norsk fordi det er norsk eller er det spesielle bryggerier, land, stiler eller helt andre kriterier?

For min del prioriterer jeg alle stile, lande og regioner som jeg har under 100 af. Dette er min helt klare prioritet, når jeg handler. Jeg laver langt de fleste af mine ølkøb som webshopping fra forskellige lande, så jeg næsten altid kan finde nogle prioriteter. Når jeg er på bar, smager jeg som regel alle de fadøl, som jeg ikke har fået før.

Hvad er dine prioriteter, Erik?

 
Beer5000
beers 10672 º places 284 º 03:33 Fri 9/22/2017

Jeg har ingen preferanser mht land eller bryggerier, med unntak av et fåtall bryggerier hvor jeg kjenner bryggerne og prøver å smake på det meste. Sikter vel meg mest inn på øl jeg tror smaker riktig godt eller vil overraske meg. Er nok blitt mer nysgjerrig på ingredienser og smakskombinasjoner enn at jeg faller for innpakning og hype. Kommer jeg over et nytt bryggeri jeg aldri har smakt noe før prøver jeg i alle fall å få testet et øl fra dem. Men merker at jeg ikke blir like ivrig dersom repertoaret deres består av en pils, en blond, en APA og en session IPA. Jeg synes det dukker opp for mange bryggerier jeg føler mangler ambisjoner. Det er heller ikke like interessant med mengden av bryggerier som bare sender inn en oppskrift til Arendals Bryggeri eller tilsvarende (Blir som regel feilfritt, men sjeldent så mye mer enn midt på treet heller). Men det finnes unntak her også, jeg er bare blitt så skeptisk. Merker også at jeg prioriterer fatøl på pub uten at jeg er helt sikker på hvorfor, kanskje det er en følelse av at det finnes bare et fat og flaskene kan jeg ta senere ;-)

 
Bryne
places 1618 º 05:16 Fri 9/22/2017

Nye norske øl er høgt prioritert, særleg nye bryggerier. Poløl går foran butikk, mørkt og sterkt eller godt med humle.
På tur i utlandet: nasjonale øl blir då prioritert, uansett kvalitet. When in Rome....

 
KnutAlbert
beers 6850 º places 361 º 06:44 Fri 9/22/2017

Originally posted by Bryne
Nye norske øl er høgt prioritert, særleg nye bryggerier. Poløl går foran butikk, mørkt og sterkt eller godt med humle.
På tur i utlandet: nasjonale øl blir då prioritert, uansett kvalitet. When in Rome....


Veldig enig med dette. Foretrekker bryggerier som har et bryggeri, selv om det er unntak. Og så har jeg begynt å få norske favoritter jeg stadig kommer tilbake til når jeg ikke gidder å ta notater. Aja Maibokk, Tre Gamle Damer, Ulrikken.

 
Sigmund
beers 13406 º places 447 º 08:28 Fri 9/22/2017

Der er så mange dårlige norske øl nå at jeg gidder ikke prioritere dem lenger (men det blir jo uunngåelig noen av dem likevel). Nedprioriterer også surøl (både norske og utenlandske) som jeg har mistanke om er brygget bare fordi det er en motesak, ikke fordi bryggeren har hatt noen klare vyer om å brygge et GODT øl. Men det blir jo noen av dem også, bare for å få bekreftet eller avkreftet teorien min. Begreper som smoked eller peated sender heller ikke ølet oppover prioriteringslisten min. Høyt prioritert? Tja, jeg prøver vel å få med mest mulig britisk. APA og IPA (ikke imperial IPA) ligger også godt an.

 
Bryne
places 1618 º 09:05 Fri 9/22/2017

Og, nye plasser er høgare prioritert enn nye øl. I kveld prioriterer eg Akkurat, etter en obligatorisk middag :-)

 
gunnar
beers 14335 º places 1096 º 09:25 Fri 9/22/2017

Originally posted by Bryne
Nye norske øl er høgt prioritert, særleg nye bryggerier. Poløl går foran butikk, mørkt og sterkt eller godt med humle.
På tur i utlandet: nasjonale øl blir då prioritert, uansett kvalitet. When in Rome....

Må si meg 100% enig her, men når det gjelder Norske bryggerier, så er det flere jeg har gitt opp, og kjøper sjeldent fra. Mine prioriterte Norske Bryggerier: Kinn, Ægir, Voss, Lervig, Qvart,Veholt,NØ, Lindheim,AJA, Haand,Wettre, EGO, Cervisiam, Austmann,Klostergården, Bådin,Graff.
Ellers prioriterer jeg:
-Å få 10 øl på hver stil, sliter med Faro.
-Flest mulige land.
-Flest mulige Greske øl, var første mann til 100, nå er det en rakker(Gresk) som har dratt fra.
Konsentrerer meg også om steder, og vil prøve å besøke alle Engelske counties.
Alle har sitt å slite med

 
tfredvik
beers 2623 º places 23 º 13:59 Sun 9/24/2017

Jeg har noen få favorittbryggerier som jeg kjøper alle usmakte øl fra som jeg snubler over, f.eks. Nøgne, Haandbryggeriet, Ægir, Kinn og Cervisiam. I gamle dager (for 5 år siden) bestilte jeg alltid massevis fra hvert spesialslipp og jobba strukturert for å få med meg alle nyheter, men nå er utvalget så bra i de fleste pol at jeg alltid finner masse gode og usmakte øl, så det blir litt mer tilfeldig hva jeg får med meg nå. Jeg har såpass kontroll på tickertendensene mine at jeg sjelden kjøper lyse lagere, med mindre de er fra et anerkjent bryggeri.

 
KnutAlbert
beers 6850 º places 361 º 07:10 Mon 9/25/2017

Bra liste det. Tar med / Fjell og MonkeyBrew I tillegg, så har vi det meste.

Originally posted by gunnar
Originally posted by Bryne
Nye norske øl er høgt prioritert, særleg nye bryggerier. Poløl går foran butikk, mørkt og sterkt eller godt med humle.
På tur i utlandet: nasjonale øl blir då prioritert, uansett kvalitet. When in Rome....

Må si meg 100% enig her, men når det gjelder Norske bryggerier, så er det flere jeg har gitt opp, og kjøper sjeldent fra. Mine prioriterte Norske Bryggerier: Kinn, Ægir, Voss, Lervig, Qvart,Veholt,NØ, Lindheim,AJA, Haand,Wettre, EGO, Cervisiam, Austmann,Klostergården, Bådin,Graff.
Ellers prioriterer jeg:
-Å få 10 øl på hver stil, sliter med Faro.
-Flest mulige land.
-Flest mulige Greske øl, var første mann til 100, nå er det en rakker(Gresk) som har dratt fra.
Konsentrerer meg også om steder, og vil prøve å besøke alle Engelske counties.
Alle har sitt å slite med

 
Rune
beers 24636 º places 1605 º 08:24 Mon 9/25/2017

Og jeg jakter gode ølopplevelser som betyr at jeg trives best og prioriterer smaksrikt øl i sosial sammenhenger. Det må gjerne være en britisk pub slik som Bridge Inn i Topsham eller The Guildford Arms i Edinburgh, for å nevne to litt forskjellige utmerkede steder. Siste top opplevelser var nu sist fredag (22/9) på Bjørns Pub i Skjerstad - en brewpub full av sjarm, hyggelig vertskap, kos og god musikk (country blues).